CPH:DOX 2020 gjorde verden mere nærværende

Skrevet af TravelHunter 16. maj 2020, 09:37

Den internationale dokumentarfilmfestival gik digital i 2020 og gav publikum indblik i forskellige samfund og menneskers liv i hver deres forrevne og isolerede del af verden.

Fotos: CPH:DOX

I en tid, hvor coronakrisen tvang en karantæne ned over verden, besluttede CPH:DOX at aflyse alle arrangementer i marts 2020 i og udenfor København, men genopstod digitalt og gjorde resten af verden ekstra nærværende.

”Kunsten og dét at samles omkring den, er fuldstændig afgørende for det at være menneske. Og derfor kommer kunsten og dens betydning i samfundet markant styrket ud af en krise som denne”, sagde administrerende direktør Tine Fischer.

Filmprogrammet bød på store danske og internationale dokumentarfilm og 20 live-debatter om emner som stofmisbrug blandt unge, kampen for selvstændighed i Grønland og kunstig intelligens under den store filmfestival hjemme i stuen.

I mange af dokumentarfilmene fik vi indblik i trossamfund, fattigdom, stofmisbrug, korruption og politisk kaos med sanseindtryk og en tilstedeværelse i nuet som iagttager. Knivskarpe iagttagelser mellem det episke fortællende, det lyrisk beskrivende, mellem sansning og refleksion og fakta, mellem privat og politisk, mellem komik og tragik.

Her er nogle af de film, jeg som rejse- og livsstilsjournalist valgte at se:

Jozi Gold af Fredrik GERTTEN, Sylvia VOLLENHOVEN – Mariette Liefferink, en sydafrikansk Erin Brockovich, er på en nådesløs mission for at holde den lokale guldmineindustri ansvarlig for det miljømæssige mareridt, den har skabt i Johannesburg.

Faith af Valentina PEDICINI – et filosofisk filmessay, som tager publikum ind bag murerne hos en italiensk sekt af katolske kungfu-munke, der lever i en isoleret verden og kalder sig selv Warriors of Light. Filmen er optaget i sort/hvid, som afspejler munkenes tankegang og giver et tankevækkende indblik i en kultreligion.

A Shape of Things to Come af Lisa Marie MALLOY og P. Sniadecki – en film i dyrehøjde om den bevæbnede eneboer Sundog, der bor i Sonoras ørken, og forholdet mellem menneske og miljø.

A Colombian Family af Tanja Wol Sørensen – om en mor og datter, der konfronterer fortiden, da en fredsaftale mellem oprørsgruppen FARC og den colombianske regering ser ud til at sætte punktum for et halvt århundredes konflikt, samtidig med at drabstallet i den nye fredstid stiger.

The Last Autumn af Yrsa Roca FANNBERG – hvis verden har en kant, er den næsten helt sikkert synlig fra Island. En smuk islandsk film fra de storslåede vidder, hvor et ældre ægtepar lever ude for enden af verden med deres får.

Once Upon a Time in Venezuela af Anabel Rodriguez Rios  – en cinematisk rapport fra et land i langsom opløsning i et hudløst ærligt portræt af fiskersamfundet Congo Mirador på Maracaibo-søen, hvor et eskalerende politisk og miljømæssigt kaos tvinger beboerne på flugt.

Margaret Atwood – A word after a word after a word is power – et passioneret portræt af forfatteren bag ‘The Handmaid’s Tale’ og politiske ildsjæl, der primært skriver for at komme i dialog med sine læsere.

Det danske brand studio Barkas skabte årets visuelle identitet og kampagne for CPH:DOX 2020 i et stærkt visuelt sprog, baseret på en abstrakt gul sprayeffekt, som både kan være et element, der afdækker, maskerer og understreger.

Den digitale festival gav blot CPH:DOX et nyt og geografisk set større publikum, men har også resulteret i, at live-debatter lever videre som samtaler online.

Speak Your Mind

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.