CIFF 2020 – grønne ambitioner for modebranchen

Skrevet af TravelHunter 3. februar 2020, 22:17

Copenhagen Fashion Week 29. – 31. januar 2020 bød på over 35 modeshows i indre by, mens den internationale modemesse CIFF i Bella stod for det fysiske møde mellem brands og indkøbere.

Mens Copenhagen Skatepark, KPH Volume, Forum og Axelborg var kulisse for catwalks og en tour de force af modeimperiernes favoritlooks fra næste vinters kollektion 20/21, kunne kendte og nye brands præsentere deres kollektioner for indkøbere i et mere kommercielt modeunivers i Bella på CIFF & CIFF YOUTH modemesse.

Trendmæssigt kick-off

Trendbureauet SPOTT havde udviklet de tre tendenser i Autumn/Winter kollektionen 2020/21: Earth Activist, Modern Heritage og Space Sport som miljøaktivister, renæssanceborgere og astronauter har givet inspiration til – se magasinet NU.

I et nyt trendområde med produkter fra udstillerne blev tre nøgletendenser for sæsonen AW 20/21 udfoldet for indkøbere af trendekspert Anja Gaede. Formålet var, at indkøberne skulle kunne afkode næste sæsons tendenser tydeligt, men også få inspiration til gå nye veje i deres indkøb.

Bæredygtig omstilling

Modeugen blev oprindeligt sat i verden for at støtte det enorme erhverv, som modebranchen er, men i dag skal modeugen ikke længere blot influere til nye trends og nyt forbrug, men også være en driver til at få branchen til at rykke sig i en bæredygtig retning og tommel op for det.

Inden modeugens første show fremlagde Cecilie Thorsmark, direktør for Copenhagen Fashion Week, en treårig handlingsplan for Copenhagen Fashion Weeks grønne omstilling i 2020-2022, som udover en ambition om at gøre alle modeugens egne aktiviteter så bæredygtige som muligt, også stiller krav til de deltagende brands.

Handlingsplanen markerer dermed ambitionen om at redefinere modeugens rolle, så den året igennem kan inspirere til modebranchens bæredygtige omstilling.

Og netop bæredygtighed i hele værdikæden er i centrum i Earth Activist trenden, som betyder, at vi vil se nye bæredygtige tekstiler. Uperfekte looks må gerne se håndlavede ud eller være håndlavede i forskellige fairtrade setups.

DJs, Repair Stations og foredrag

Modemessen i Bella inviterede i år et nyt publikum indenfor med A$AP Nast som DJ til CIFFs åbningsevent. Han debuterede samtidig med en capsule-kollektion “Please Don’t Pet”, som han har lavet i samarbejde med Los Angeles-streetwear-mærket Pangea.

I Bella havde CIFF YOUTH fokus på børnemode og tilbud til unge inden for livsstil, sport og kunst og inviterede til workshops og inspirerende foredrag. På repair stations kunne de besøgende få repareret deres yndlingstøj, bl.a. hos den amerikanske syskole Lee® Pattern & Experimental Sewing Team, som også holdt workshops.

Udbuddet af foredrag på CIFF YOUTH Talk Scene var stort og både DK DESIGN SCHOOL KOLDING og KEA Copenhagen School of Design and Technology havde et oplæg om fremtidens bæredygtige designs og mode.

Trendbureauet SPOTT og VIA Film & Transmedia åbnede dørene for sæsonens nye projekt: “Fashion Film Theatre” – der viste modefilm, lavet af studerende og kandidater inden for mode- og designuddannelser.

Fra Missoni til FASHION Hong Kong

Under modeugen indviede DK Company også sit nye showroom-univers til 21 brands på CIFF under fællesnævneren nærhed, og Mads Langer og Rasmus Walter optrådte på modekoncernens egen scene.

I CIFFs showrooms og store messeareal var velkendte mærker som italienske Missoni og nye trendy brands som DRY, der samarbejder med amerikanske Golden Bear og japanske SAAB. Deres kollektioner til både mænd og kvinder med vintage-inspireret print, cruiser jakker til mænd og håndbroderi som signaturdetalje i trøjer og kjoler til kvinder, får vi måske får at se i Københavns butikker.

Århusianske Pavement præsenterede deres nye støvlekollektion med et stort udvalg af deres nyeste styles. FASHION Hong Kong, som har deltaget i modemesser i USA, Asien og Europa, præsenterede minimalistisk designede jadesmykker af Chailie Ho og tidløs æstetisk designede læderhalskæder og broderede silketørklæder af den award vindende modedesigner Meiyi Cheung.

På messen var det tydeligt, at vi ikke altid behøver at bruge eller producere mere for at skabe noget nyt, og at moden anno 2020 og det næste årti handler om i fællesskab at bane vejen til en grønnere og bedre verden.

Speak Your Mind

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.