Skrevet af TravelHunter | 2. maj 2015, 08:31 |
Rejsejournalistikken har været på en spændende rejse, mens verden er blevet mindre. Internettet har gjort det både nemmere og billigere at rejse, og rejseoplevelserne har fået nye platforme siden Danske Rejsejournalister blev dannet.
Tekst og foto: Linda Danielsen Røygaard
På én af mine første presseture skulle jeg på vandretur i naturparken Dilek Milipark nær Kusadasi. Min tyrkiske guide mødte op i shorts, som blottede hans benprotese og meddelte, at han havde lokalkendskab til naturparken og sagtens kunne klare den 2 1/2 time lange vandretur. Vi fandt naturparken med min GPS, men efter 1/2 time ad vandrestien måtte guiden give op, og jeg fortsatte alene op til et udsigtspunkt, hvor jeg knipsede et billede af de overskyede bjergtoppe.
Da jeg kom tilbage til parkens indgang sad chaufføren i bilen, min guide sov tungt på bagsædet og protesen stod lænet op ad bildøren. Og hvad lærte jeg så af det? At presseture er oplevelsesrige, men at professionelle samarbejdspartnere er en succesparameter for rejsejournalister, når vi skal zoome ind på de unikke oplevelser, som er med til at promovere en destination.
The Earth without Art is just Eh
Verden er blevet mindre og det er både nemmere, billigere og hurtigere at nå frem til destinationer nu end for 40 år siden, da foreningen Danske Rejsejournalister blev dannet. Medlemmerne i foreningen er en alsidig besætning skrivekugler med Anne-Vibeke Isaksen som kaptajn. Selvom vores horisonter er forskellige, er vi i samme ‘båd’ og altid klar til at gå ombord i nye oplevelser med pen, papir, mobil, kamera og videooptager, uanset om vi er fastansat eller freelancer.
Engang bladrede Hr og Fru Jensen sig igennem en mursten af et rejsekatalog, fandt deres favoritdestination og yndlingshotel og bestilte rejsen personligt i rejseselskabets butik. I dag er vi kun et klik fra at undersøge både nære og fjerne destinationer, og udviklingen af internettet og billige fly- og hotelpriser har i stor grad påvirket vores rejsevaner og gør det muligt selv at printe e-billetter til fly og hotelvouchers ud.
Tidligere var magasiner, blade og avisernes rejsetillæg landingsbane for rejseartikler, og de er da stadig rare at sidde med som supplement til alt det gratis online rejsestof, der er i dag. Som rejsejournalist skriver vi fortsat om rejsemål til blege dagblade og glittede magasiner, som næsten alle har en lillesøster eller lillebror på internettet og et e-magasin. Derudover deler vi rejsetips og stemningsbilleder på blogge, facebook, Twitter og Instagram, uploader videoer på YouTube og køber både guidebøger og e-bøger om specifikke destinationer, skræddersyet til vores rejsebehov.
Danskernes rejselyst er intakt uanset finanskrise, terrorangreb eller naturkatastrofer. Den gængse charterturisme med sangria og solskoldning er i dag krydret med autentiske lokaloplevelser og kulturelle seværdigheder. I dag lynrejser Hr. og Fru Jensen fra kyst til kyst på store krydstogtsskibe eller i eget tempo i bil eller på cykel, fodrer deres Wanderlust med endnu en El Camino og bestemmer selv, hvornår de vil ud og hjem og om de vil bo privat eller på hotel. Kunsten at rejse handler i dag mindre om hvor man er, men hvad man ser og oplever.
Som rejsejournalist promoverer vi de rejsendes feriedarlings og gør samtidig opmærksom på nye destinationer. Vi har alle tekniske muligheder for at udleve vores passion for at skrive, og som rejsejournalist får vi løbende invitationer til spændende rejsemesser, pressemøder og destinationer takket været Danske Rejsejournalisters ihærdige bestyrelse, foreningens synlighed, hypen omkring Anne-Vibeke og vores egen udadvendthed.
Vi forsøger at finde den bedste vinkel hver gang vi skriver en artikel, mens vi konkurrerer indbyrdes om redaktørernes gunst og med gratisstof fra journaliststuderende og praktikanter. Samtidig kan mediernes sparsomme betaling for både tekst og billeder, den løbende udskiftning af redaktører på aviser og blade og rejsebureauernes PR-ansvarlige også være en showstopper for overhovedet at komme af sted.
Men vi bliver aldrig trætte af at researche og at rejse og skrive om vores oplevelser, og vores nysgerrighed fører konstant til nye historier undervejs. Og hver gang vi rejser, lærer vi både noget om destinationen og om os selv og giver læserne lyst til at opleve noget nyt. Som essayisten og forfatteren Susan Sontag’s udtrykte det meget fint: “I haven’t been everywhere, but it’s on my list.”
Tillykke til Danske Rejsejournalister med de 40 år den 5. maj!
Speak Your Mind